Marine et Modélisme d'Arsenal
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
Le Deal du moment : -17%
Casque de réalité virtuelle Meta Quest 2 ...
Voir le deal
249.99 €

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

+13
sneel3
j.mail.
oktay yaylacıkoral
Daniel. Bétremieux
EricLem
Pierre Rouanne
gérard 2
Fabio
Michel Saunier (†)
Francis Jonet
J.Guydal
G. Delacroix
Scooter
17 participants

Page 5 sur 10 Précédent  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Suivant

Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Michel Saunier (†) Sam 5 Sep 2020 - 15:36

Le charme est un bois dur assez foncé. Je pense que si il est bien sec cela pourrait convenir. Je n'ai pas d'expérience de ce bois.
Votre poirier a l'air bien beau et sain

----------
The charm is a rather dark hardwood. I think that if it is dry enough it could be suitable. I have no experience with this wood.
Your pear wood looks nice and healthy.

Michel Saunier (†)

Messages : 8200
Date d'inscription : 23/05/2010

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Sam 5 Sep 2020 - 16:08

C'est en effet une belle pièce de poirier.
Une carène noire n'est ni historique ni esthétique. Certains modélistes russes utilisent cette teinte, ce n'est pas très heureux, à mon goût.

-------
It is indeed a beautiful piece of pear tree.
A black hull is neither historical nor aesthetic. Some Russian modellers use this colour, it's not very happy, to my taste.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Michel Saunier (†) Sam 5 Sep 2020 - 19:27

C'est aussi mon avis. Une belle carène tout en poirier, soulignée suivant goût par des préceintes plus sombres ( ébène, Poirier teinte a l'encre de Chine, charme...) donne beaucoup d'élègance. De plus cela entre plus dans la tradition.
Les modélistes russes, excellents par ailleurs, construisent des modèles très sombres et chargés.
Pour revenir à votre préoccupation, je n'ai pas souvenir d'avoir observé des dysjointoiments de virures sur les modèles de mes amis de ce forum.

----------
This is also my opinion. A beautiful hull all in pear wood, underlined according to taste by darker walls (ebony, pear tree dyed in India ink, charm ...) gives a lot of elegance. Moreover that enters more in the tradition.
The Russian model makers, excellent in other respects, build very dark and loaded models.
To come back to your concern, I dont remember having observed any manure dysjointoiments on the models of my friends of this forum.
Michel Saunier (†)
Michel Saunier (†)

Messages : 8200
Date d'inscription : 23/05/2010
Localisation : Pacy sur Eure

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Dim 6 Sep 2020 - 12:18

Thank you for this feedback.

The entire black hull below the wales did not appeal to me when suggested by my Russian friend. I must point out his attention to detail is impeccable - I can assure you he has worked form ANCRE plans many times and the quality of his work is at the highest level. He and I have discussed the aesthetics and finishes before and this is where he suggests some artistic license. I was surprised to hear his suggestion actually because many of his other models have been very traditional.

Given your feedback I am thinking now (once again!) that Pear is the best option below the main wales. To be honest, I don't actually have any choice as this is the only reasonably coloured wood I have for this job. The only other option really is to paint it white and I would prefer not to do this.

I only have 2 pieces of Pear like the one in the photo so I have very little to spare. It has not figure or grain and is very high quality. I cut it does using a band saw (not a circular saw) in the first instance so minimise the loss of material.

-----
Merci pour ce retour d'information.

La coque noire entière sous les préceintes ne m'a pas plu quand mon ami russe me l'a suggérée. Je dois souligner que son souci du détail est impeccable - je peux vous assurer qu'il a travaillé de nombreuses fois à partir des plans d'ANCRE et que la qualité de son travail est du plus haut niveau. Lui et moi avons déjà discuté de l'esthétique et des finitions et c'est là qu'il suggère une certaine licence artistique. J'ai été surpris d'entendre sa suggestion en fait parce que beaucoup de ses autres modèles ont été très traditionnels.

Compte tenu de vos réactions, je pense maintenant (une fois de plus !) que le poirier est la meilleure option sous les préceintes. Pour être honnête, je n'ai pas vraiment le choix car c'est le seul bois raisonnablement coloré que j'ai pour ce travail. La seule autre option est de le peindre en blanc mais je préférerais ne pas le faire.

Je n'ai que deux morceaux de poirier comme celui de la photo, donc j'ai très peu de choses à me mettre sous la dent. Elle n'a ni nœud ni grain et elle est de très haute qualité. Je l'ai coupée en utilisant une scie à ruban (pas une scie circulaire) dans un premier temps, afin de minimiser la perte de matière.

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 14 Sep 2020 - 15:01

Mr Delacroix - I re-attach an image of a merchant vessel that you supplied to me earlier with 3 specific bands shown: A, B and C. Each of these bands is separated by black wales.

I understand the green colour was reminiscent of merchant vessels and should be included. I also note the very stern is entirely green.

Am I correct in assuming that both sections A and B can be an ochre or yellow colour rather than in Pear?
Section C (under the main wales and down to the keel) is constructed in Pear and therefore has a brown colour.

In conclusion then, the hull would be made from pear only below the main wales and down to the keel, the wales would be black , ochre or yellow at the gun ports and finishing in green at the very top.

---------
M. Delacroix - Je rattache une image d'un navire marchand que vous m'avez fourni plus tôt avec 3 bandes spécifiques illustrées: A, B et C. Chacune de ces bandes est séparée par des préceintes noires.
Je crois comprendre que la couleur verte rappelle celle des navires marchands et qu'elle devrait être incluse. Je note également que la poupe est entièrement verte.

Ai-je raison de supposer que les deux sections A et B peuvent être de couleur ocre ou jaune plutôt qu'en poirier ?
La section C (sous les premières préceintes et jusqu'à la quille) est construite en poirier et a donc une couleur brune.

En conclusion donc, la coque serait faite de poirier uniquement sous les premières préceintes et jusqu'à la quille, les préceintes seraient noires, puis couleur ocre ou jaune pour la bande des sabords et se termineraient en vert tout en haut.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 L_hiro10

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Lun 14 Sep 2020 - 16:23

Bonjour,

Si vous voulez figurer la couleur ocre jaune, il faut utiliser un bois clair à dominante jaune, un poirier clair par exemple convient parfaitement pour reproduire cette couleur.
Sur l'exemple de la photo (barque latine "L'Hirondelle") votre déduction est correcte, partie basse de la coque (C) en poirier, préceintes en noir, ligne des sabords (A & B) en poirier clair ou un autre bois proche de l'ocre jaune puis partie supérieure en vert (ici vert Véronèse).
Notez toutefois que la configuration de cette coque est légèrement différente de celle du Mercure et que la partie immergée de la coque (sous C) donc sous la ligne de flottaison, est normalement passée au courroi blanc, mais le principe est le même.

-------
If you want to represent the yellow ocher color, you must use a light wood with predominantly yellow, a light pear wood for example is perfectly suited to reproduce this color.
On the example of the photo ("L'Hirondelle") your deduction is correct, lower part of the hull (C) in pear wood, wales in black, line of ports (A & B) in light pear or another similar wood yellow ocher then the upper part in green (here Veronese green).
Note, however, that the configuration of this hull is slightly different from that of Le Mercure and that the submerged part of the hull (under C) therefore below the waterline, is normally coated with white stuff, but the principle is the same.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Mar 15 Sep 2020 - 7:56

I performed a small and quick experiment where I have planked some Pear and above it a proposed wood (Daru) which I believe has the correct ochre colour. (I did not plank any black wales between them).

Please disregard the bad grain of this Daru - it is only the colour of importance. I have better quality Daru I would use on the model with a much less noticeable grain.

I welcome your thoughts on the colour.

_________________________________

J'ai réalisé une petite et rapide expérience où j'ai placé du poirier et au-dessus un bois proposé (Daru) qui, je crois, a la bonne couleur ocre. (Je n'ai pas placé de préceintes noires entre les deux).

Veuillez ne pas tenir compte du mauvais grain de ce Daru - c'est seulement la couleur qui compte. J'ai un Daru de meilleure qualité que j'utiliserais sur le modèle avec un grain beaucoup moins visible.

Je vous invite à me faire part de vos réflexions sur la couleur.



Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1013

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Francis Jonet Mar 15 Sep 2020 - 8:18

Ce bois me semble très bien pour la carène.
_____________________

This wood looks very good for the hull.

_______________________________________________
Francis
Francis Jonet
Francis Jonet
Modérateur

Messages : 9329
Date d'inscription : 24/05/2010
Localisation : Moulin-Neuf - Ariège

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Mar 15 Sep 2020 - 15:35

J'espère que votre Daru de meilleure qualité est sans grain car il est primordial que le bois soit quasiment exempt de grain comme le poirier en dessous.

----------
I hope your top quality Daru is grain free because it is very important that the wood is almost grain free like the pear wood underneath.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Francis Jonet Mar 15 Sep 2020 - 17:13

J'ai cru que le daru était le bois sous l'écriture, désolé de ma précédente réponse donnée trop rapidement.
Personnellement, je place une flèche ou un gros point pour indiquer la pièce concernée.
____________________________

I thought that daru was the wood under the writing, sorry for my previous answer given too quickly.
Personally, I place an arrow or a big dot to indicate the piece concerned.

_______________________________________________
Francis
Francis Jonet
Francis Jonet
Modérateur

Messages : 9329
Date d'inscription : 24/05/2010
Localisation : Moulin-Neuf - Ariège

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Cannon Carriages

Message  Scooter Sam 2 Jan 2021 - 11:06

Hello all and Happy New Year!
I must apologise for my absence. I have been waiting for a delivery of pear and back hornbeam from my Russian colleagues which has been delayed. As a consequence I cannot plank my hull immediately but I will proceed in making gun carriages with the pear I already have. I will post my progress and technologies here.
I have a question for those familiar with the anatomy of the cannon carriages. I have read Volume 2 of Mr Boudriot's "Seventy Four gunship" very carefully - specifically pages 156-162 which describes their anatomy in detail. I attach a photo of the plans from "Le Mercure" - specifically the details for the gun carriages. I have some questions please:

a) On the bracket of the cannon carriage should there be a piece "A" (forelock and chain with rag bolt) to secure the cap square closed? I have drawn this in red.
b) I notice there is a solid base "B". In Mr Boudriot's book there is no such solid base but rather a bed.
c) I assume that piece "C" (linch pin) is always made of metal? ON many models I have seen this in timber but I assume this is a short coming non behalf of the modeller
d) I notice Le Mercure is missing loops at the rear of the bracket pointing upwards. I realise there are some o0n the side of the bracket but in Mr Boudriot's book there are 2 sets. I have drawn these in red. Is this essential?
e) There is no note in Mr Boudriot's book of metal around the wheels yet again I have seen this on models. When was this metal used around the wheels?
f) Are there any other essential details missing?

Perhaps some of the differences relate to the fact that Le Mercure was a merchant vessel with smaller calibre guns.

I welcome your thoughts and feedback.

---------
Bonjour à tous et bonne année !

Je vous prie de m'excuser pour mon absence. J'attendais une livraison de poirier et de charme par mes collègues russes qui a été retardée. En conséquence, je ne peux pas border ma coque maintenant, mais je vais procéder à la fabrication des affûts de canon avec le poirier que j'ai déjà. J'afficherai ici mes progrès et mes méthodes.
J'ai une question pour ceux qui connaissent l'anatomie des affûts de canon. J'ai lu très attentivement le volume 2 de l'ouvrage "V74" de M. Boudriot - en particulier les pages 156-162 qui décrivent leur anatomie en détail. Je joins une photo des plans du "Mercure" - en particulier les détails des affûts de canon. J'ai quelques questions à vous poser, s'il vous plaît :

a) Sur le support du affût du canon, doit-il y avoir une pièce "A" (clavette et chaîne avec cheville à boucle) pour fixer la cheville de la plate-bande ? J'ai dessiné cela en rouge.
b) Je remarque qu'il y a une base solide "B". Dans le livre de M. Boudriot, il n'y a pas une telle base solide mais plutôt un lit.
c) Je suppose que la pièce "C" (goupille) est toujours en métal ? Sur de nombreux modèles, j'ai vu cela en bois mais je suppose que c'est un artifice qui a été réalisé par le modéliste.
d) Je remarque qu'il manque des boucles à l'arrière du flasque. Je me rends compte qu'il y en a sur le côté du support mais dans le livre de M. Boudriot, il y en a deux séries. Je les ai dessinés en rouge. Est-ce indispensable ?
e) Dans le livre de M. Boudriot, il n'y a pas de note sur le métal autour des roues. Quand ce métal a-t-il été utilisé autour des roues ?
f) Y a-t-il d'autres détails essentiels qui manquent ?

Peut-être certaines des différences sont-elles liées au fait que Le Mercure était un navire marchand avec des canons de plus petit calibre.

Je vous invite à me faire part de vos réflexions et de vos commentaires.


Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1410

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Sam 2 Jan 2021 - 11:48

Bonjour,

Le Mercure date de 1730, le V74 des environ de 1780, cinquante années les séparent donc.
Le mercure est équipé d'affûts de canons d'un type ancien qui a été utilisé jusqu'en 1763, le V74 d'un type plus récent. il n'est donc pas surprenant d'y noter des différences.

a, la clavette de la platebande est retenue par un bout de cordage fixé sur une crampe clouée sur le coté de l'affut au lieu d'une chainette.
b, la base de l'affût est constituée d'une sole qui s'etend sur toute la longueur et la largeur de l'affût.
c, les esses des roues sont bien entendu en métal.
d, il n'y a pas de de cheville à boucle verticale mais seulement celles qui sont sur le coté
e, les roues d'affût ne sont jamais cerclées, le cerclage "mangerait" le bois du pont.

Je vous souhaite également une Bonne Année 2021.


---------
Hello,

Le Mercure dates from 1730, the V74 from about 1780, fifty years separate them.
Le Mercure is equipped with an old type of guncarriage that was used until 1763, the V74 of a more recent type. It is therefore not surprising to note differences.

a, the forelock of the guncarriage is retained by a piece of rope fixed on a cramp-iron nailed on the side of the mount instead of a chain.
b, the base of the guncarriage is made with a sole that extends over the entire length and width of the carriage.
c, the wheel linch-pins are of course made of metal.
d, there is no vertical ring-bolt but only those on the side.
e, the wheels are never strapped, strapping would "eat" the wood of the deck.

I also wish you a Happy New Year 2021

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Sam 2 Jan 2021 - 12:07

Thank you Mr Delacroix,

Yes, I hadn't considered the 50 year difference! This makes sense.

I have one final question please and attach a photo from Mr Delacroix's book showing parts A, B and C.

In the interest of historical accuracy for Le Mercure if I understand correctly:

a) Part A is not a hook/bolt but a cramp iron? Do you happen to have a photo or drawing of a cramp iron so I can manufacture this correctly?
b) Part B is made of rope not metal chain but otherwise the same
c) Part C remains the same as in the attached image
I also notice that the calibre of the gun was indicated on the side of the V74 but not on Le Mercure.

------------
Merci, Monsieur Delacroix,

Oui, je n'avais pas envisagé la différence de 50 ans ! C'est logique.

J'ai une dernière question à poser et, à partir d'une photo du livre de M. Delacroix Boudriot montrant les parties A, B et C :

Dans l'intérêt de l'exactitude historique du Mercure, si je comprends bien :

a) La partie A n'est pas une cheville à boucle mais une crampe ? Avez-vous une photo ou un dessin d'une crampe pour que je puisse la fabriquer correctement ?
b) La partie B est faite de corde et non de chaîne métallique, mais sinon, c'est la même chose
c) La partie C reste la même que dans l'image ci-jointe
Je remarque également que le calibre du canon était indiqué sur le côté du V74 mais pas sur Le Mercure.


Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1411

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Sam 2 Jan 2021 - 14:24

Voici une crampe en fer et son installation sur l'affût.
La partie B est en effet un petit cordage, et il vous sera plus facile de le réaliser en cordage plutôt qu'en chaine car elle sera très petite.
La clavette C est exactement la même.
Le calibre du canon est gravé sur l'affût dans la marine de guerre et encore pas toujours, il l'est moins souvent voire jamais dans la marine civile.

--------
Here is an iron cramp and its installation on the carriage.
Part B is indeed a small rope, and it will be easier for you to make it as a rope rather than a chain because it will be very small.
The C part is exactly the same.
The calibre of the gun is engraved or painted on the carriage in the war navy and still not always, it is less often if not never in the civil navy.


Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Sans_t64

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Sans_t65

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816


_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Uwek aime ce message

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Sam 2 Jan 2021 - 14:32

Thank you - I understand perfectly now about the clamping of the cap square.

The translation of the last sentence is not clear. Would it be reasonable to include in white writing on the side of the cannon carriage for Le Mercure the calibre of the cannon?
If so I see this is always done as "DE [calibre]."
Was this done on both sides of the carriage?
What does the DE stand for?

----
Merci - je comprends parfaitement maintenant le blocage de la plate-bande.

La traduction de la dernière phrase n'est pas claire. Serait-il raisonnable d'indiquer en écriture blanche sur le côté du affût du Mercure le calibre du canon ?
Si c'est le cas, je vois qu'il s'agit toujours de "DE [calibre]".
Cela a-t-il été fait sur les deux côtés du wagon ?
Que signifie "DE" ?

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Sam 2 Jan 2021 - 15:42

La phrase veut dire que dans la marine de guerre, le calibre est souvent indiqué, dans la marine civile c'est moins courante.
Vous pouvez marquer le calibre sur les deux cotés de l'affût, peint ou gravé, en général c'était gravé.
Le mot "DE" est une abréviation qui signifie "canon DE 36 livres" qui pourrait se traduire en "gun OF 36 pounds".

-----------
The sentence means that in the royal navy, the calibre is often indicated, in the civil navy it is more unusable.
You can mark the calibre on both sides of the carriage. Painted or engraved, it was usually engraved.
The word "DE" is an abbreviation meaning in French "canon DE 36" which could be translated in English "gun OF 36 pounds".

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 4 Jan 2021 - 6:13

Thank you Mr Delacroix!

I have a question about gun ports please. Attached are my plans for Le Mercure @ 1:36 scale and a fabricated gun port in 1:48 scale.

My question is the historical accuracy. Were they made with this many metal nails? I am told different stories by different people.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1510

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Lun 4 Jan 2021 - 10:42

Le percement des sabords au travers de la coque crée un faiblesse défensive. Pour pallier cet inconvenient, on ferme le sabord avec un mantelet constitué de deux couches de bois fortement liés par des clous qui procurent une importante liaison entre les deux couches.
Il ne faut pas oublier que le mantelet est mobile et que son poids doit rester manipulable. Il ne servirait à rien de créer un mantelet très épais dont la structure sera basée sur la composition de la coque et donc très lourd.

-----
The piercing of the ports through the hull creates a defensive weakness. To compensate this inconvenience, the gunwale is closed with a lid made of two layers of wood strongly connected by nails that provide an important bond between the two layers.

It should not be forgotten that the lid is mobile and that its weight must remain manageable. It would be useless to create a very thick lid whose structure will be based on the composition of the hull and therefore very heavy.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Uwek aime ce message

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 4 Jan 2021 - 10:54

It is precisely for that reason (that the port must open and close) that the argument was raised that it could not have so many nails - each one adding to the weight of the port considerably.

Are you suggesting that the number of nails shown on the plans for Le Mercure is in fact correct?

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  G. Delacroix Lun 4 Jan 2021 - 12:48

Bien sûr, le nombre de clous est tout à fait correct. Il existe d'ailleurs une règle pour leur implantation, ils sont donc réels.
Ces clous renforcent la liaison entre les deux couches de bois et procurent une résistance accrue contre la mitraille et les balles.

--------
Of course, the quantity of nails is quite correct. There is also a rule for their implantation, so they are real.
These nails strengthen the bond between the two layers of wood and provide increased resistance against grape-shot and rifle bullets.

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 522816

_______________________________________________
Marine et Modélisme d'Arsenal... le site !
G. Delacroix
G. Delacroix
Admin

Messages : 11071
Date d'inscription : 21/05/2010
Localisation : Toulouse

http://www.gerard-delacroix.fr

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 4 Jan 2021 - 12:51

Thank you very much. I will make your response clear to one of my colleagues who was uncertain about this.

----------
Merci beaucoup. Je vais faire part de votre réponse à l'un de mes collègues qui n'était pas sûr.

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 22 Fév 2021 - 7:27

Hello all,

It has been a while. Unfortunately I have been very busy with work and my very young family which has prevented me from making progress on Le Mercure.

I have also been waiting for wood from my Russian colleagues which has just arrived after many weeks! I provide some photos of Black and yellow hornbeam and pear.

I have already started preparing my milling machine for the manufacture of cannon carriages and I will commence this process this weekend and provide photos.

--------
Bonjour à tous,

Cela fait un certain temps maintenant. Malheureusement, j'ai été très occupé par le travail et ma très jeune famille, ce qui m'a empêché de progresser sur Le Mercure.

J'ai également attendu du bois de mes collègues russes qui vient d'arriver après de nombreuses semaines ! Je fournis quelques photos de charme noir et jaune et de poirier.

J'ai déjà commencé à préparer ma fraiseuse pour la fabrication des affûts de canon, je commencerai la fabrication ce week-end et je publierai des photos.


Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1610
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1612
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1611
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1613
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1614

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

Pierre Blanc, Grandmiche, jean-paul.perraudin0079, oktay yaylacıkoral, athanor et Al aiment ce message

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Lun 1 Mar 2021 - 8:44

Whilst I was waiting for the pear to arrive from my Russian colleagues (to plank my hull) I started working on cannon carriages. I will post my techniques here.

I start by manufacturing the sides of the carriages. This is pear trimmed down in the thicknesser to the required dimensions. Please note I start the process by re-drawing the cannons on the plans on 1mm graph paper with all dimensions carefully measured. Then:

a) I cut the lengths of the carriages sides by using the saw with the fence and a supporting piece of timber behind the piece being cut. I don't run the piece through the saw all the way. I run it through the saw to half way and then pull it back so the supporting timber is not cut through. The exact size of the sides of the carriages should be 34mm so I cut these to 34.5mm on the saw. Irrespective of how careful you are I always find the saw leaves uneven cut marks or light burn marks so b) is essential
b) I then use the disc sander very lightly to clean up the ends of the cannon carriage sides measuring carefully with a vernier caliper multiple times. My calipers measure to about 0.05mm and I try my best to achieve at least this level of accuracy for reasons that will become obvious shortly. I do this whilst wearing with my loupes.
c) My model requires 22 cannons so I aim to make 26 in total (to choose the best ones to use). As such I have 52 sides
c) The cannon carriage sides are placed on a table for the next step which will involve the milling machine....

---------
En attendant l'arrivée du poirier de mes collègues russes (pour border ma coque), j'ai commencé à travailler sur des affûts de canons. Je vais afficher mes techniques ici.

Je commence par fabriquer les flasques des affûts. C'est du poirier taillé dans l'épaisseur aux dimensions requises. Veuillez noter que je commence le processus en redessinant les canons en plan sur du papier millimétré avec toutes les dimensions soigneusement mesurées. Ensuite :

-a Je coupe les longueurs des flasques en utilisant la scie avec le guide et une pièce de bois de soutien derrière la pièce à couper. Je ne fais pas passer la pièce par la scie jusqu'au bout. Je la fais passer à travers la scie jusqu'à mi-chemin, puis je la tire vers l'arrière pour que le bois de soutien ne soit pas coupé. La taille exacte des flasques doit être de 34 mm, je les coupe donc à 34,5 mm sur la scie. Quelle que soit votre prudence, je trouve toujours que la scie laisse des marques de coupe inégales ou de légères brûlures, c'est pourquoi -b (ci dessous) est essentiel
-b J'utilise ensuite très légèrement la ponceuse à disque pour nettoyer les extrémités des flasques en mesurant soigneusement avec un pied à coulisse plusieurs fois ce qui me permet d'apprécier environ 0,05 mm et je fais de mon mieux pour atteindre au moins ce niveau de précision pour des raisons qui deviendront bientôt évidentes. Je le fais en portant mes lunettes loupes.
-c Mon modèle nécessite 22 canons, je vise donc à en faire 26 au total (pour choisir les meilleurs à utiliser). J'ai donc 52 flasques.
-d Les flasques sont placées sur une table pour l'étape suivante qui impliquera la fraiseuse...


Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1615
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1616
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1617
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1618
Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1619

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

oktay yaylacıkoral et Al aiment ce message

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  oktay yaylacıkoral Lun 1 Mar 2021 - 20:54

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Img_1610
oktay yaylacıkoral
oktay yaylacıkoral

Messages : 311
Date d'inscription : 27/07/2010
Localisation : Türkiye/izmir

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Scooter Mar 2 Mar 2021 - 0:10

This dimension (the thickness of the cannon carriage sides) is 2.7mm and was taken directly from the plans.

----
L'épaisseur des flasques est de 2.7 mm et elle a été prise directement sur le plan.

Scooter

Messages : 141
Date d'inscription : 03/01/2020
Localisation : Adelaide, Australia

oktay yaylacıkoral aime ce message

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  oktay yaylacıkoral Mar 2 Mar 2021 - 12:30

Scooter a écrit:This dimension (the thickness of the cannon carriage sides) is 2.7mm and was taken directly from the plans.

----
L'épaisseur des flasques est de 2.7 mm et elle a été prise directement sur le plan.



I also made the cannons of the la renommee ship right now, the size on it is 2.25 mm. so I asked, thank you(google translate)
oktay yaylacıkoral
oktay yaylacıkoral

Messages : 311
Date d'inscription : 27/07/2010
Localisation : Türkiye/izmir

Revenir en haut Aller en bas

Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot - Page 5 Empty Re: Le Mercure au 1/36 - plans Jean Boudriot

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Page 5 sur 10 Précédent  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Suivant

Revenir en haut


 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum